Friday, February 10, 2017

Pengguanaan kata ganti diri - Daku dan Dikau

Bismillah and Assalamualaikum...

Mari belajar Bahasa...

Penggunaan kata ganti diri - Daku dan Dikau...

Memandangkan saya suka sangat pakai kata ganti diri daku... nak taip sikit la pasal penggunaan kata ganti diri ini... di mana saya pon dah tersalah pakai selama ini... harharhar (hanya mampu gelak sajo)... TAPI kalau ada previous entry yang tersalah penggunaan kata ganti diri daku itu... diri ini ingin memohon maaf di atas ketidakpekaan diri sendiri... untuk entry kehadapan nanti insyaAllah kata ganti diri daku akan digunakan dengan sebetulnya....

Kita cerita sikit la kronologi keterbukaan hati untuk search pasal penggunaan kata ganti diri daku ini yeee...

im_telling_u
"Pengajaran bagi orang-orang yang mempunyai akal"

Well satu hari ni... saya terbacalah buku Kisah 25 Rasul (untuk kanak2 punya)... and disebabkan cerita dia terlampau pendek, almaklum la untuk kanak2 punya... makanya untuk diri ini maklumat jadi tak berapa nak lengkap sebab tak sesuai dengan usia pemikiran dan tahap curiosity ... jadinya saya baca la buku yang lagi tebal (sesuai dengan usia la kot...)... and buku tu terbitan tahun 1980an... dah lama sangat dah... sebelum ni saya pernah baca... tapi masa berlalu semuanya dah lupa... bila baca balik owhhh ingat2 (memori datang kembali kaedahnya)... penggunaan bahasa di dalam buku tersebut agak klasik... makanya semasa membaca saya dapati... ayat2 di dalam buku tersebut banyak juga menggunakan kata ganti diri daku ini... dan diselang-seli dengan penggunaan kata ganti diri saya, aku dan sebagainya... time ni la saya terfikir ada ke syarat2 untuk menggunakan kata ganti diri daku ini? (soalan apekah ini?)... makanya dengan maklumat di hujung jari sajo terjumpalah beberapa blog yang menerangkan tentang perkara di atas... dan ringkasannya adalah seperti di bawah...

Ringkasannya...
  • Kata ganti diri daku dan dikau boleh digunakan sekiranya ayat terakhir sebelum penggunaan kata ganti diri ini berakhir dengan huruf n.
  • Contohnya: maafkan daku, dengan dikau, akan daku, ingin daku, jangan dikau etc....
Simple sangat penjelasannya... tapi yang simple ni jualah saya tersalah pakai...

Entah la masa belajar Bahasa di sekolah dulu ada ke tidak silibus pasal perkara ini... kalau ada maafkan saya Cikgu... anak murid mu ini memang pelupa orangnya... we learning from mistakekan... kalau ada salah silap marilah kita betulkan... kalau korang ada nak komen apa2 silakanlah... komen anda amatlah di alu-alukan... and dekat bawah ni buku yang diperkatakan itu... dah lusuh teramat dah... adalah jua niat nak anto buku ni ke tempat yang boleh buat pembaharuan muka buku untuk buku2 lama... dekat Malaysia ni ada ke kedai2 yang berkaitan? sorry saya tak berapa nak tahu pasal perkara ini... kalau anda ada sebarang maklumat sila la share di sini ya and terima kasih in advance to you...

im_telling_u
This book is belong to someone that i used to know tapi tak pernah jumpa

So sekian sahaja untuk hari ini... sampai ketemu lagi di lain waktu...

Terima kasih and assalamualaikum... 

No comments:

Post a Comment

Resepi : Udang Masak Kunyit

Bismillah and Assalamualaikum... Hi semuaaaaaa... apa khabar anda di sana? saya di sini sihat2 sajo... alhamdulillah...  So disebab...