Monday, February 29, 2016

Please don't be sad

Bismillah dan Assalamualaikum...


Dah lama rasanya tak post madah pujangga... so hari ni nak post satu... tak tau nak letak tajuk apa... tapi apa yang saya nak tekankan di sini ialah jangan pernah biarkan depressi /tekanan menghantui diri... jangan pernah rasa diri tak dihargai atau rasa hidup kita la yang paling sadis dari orang lain.... atau rasa masaalah kita la yang paling besar dari orang lain... sebab kalau kita terlampau merasai rasa hati yang tak sepatutnya ni... jiwa akan rosak dan keyakinan diri pun akan merudum... please jangan rosakkan self esteem anda... 


Ni kiranya entry pasal benda-benda yang positif ya... kalau anda ada buat benda salah tu jangan pula rasa tak bersalah... try la perbaiki diri and jujur pada diri... berjanji pada diri tak kan buat lagi...  saya tahu setiap orang ada permasaalahannya sendiri... and setiap masaalah tu tak sama... mungkin ada rasa "benda ni aku je rasa... orang lain tak rasa... jadi orang lain tak kan faham..." memang betol... tapi try think positif... kalau ada yang baik hati nak tolong nasihatkan... tolong la dengar... ambik nasihat yang positif buang yang negatif... lagi haru kalau da deppresi duk sesorang pula memang la makin cepat fikir bukan-bukan...

Silalah berkomunikasi dengan orang sekeliling yang dekat dengan kita jangan pernah fikir nak buat benda yang bukan-bukan... yang paling penting kalau dah tak da sapa-sapa atau permasaalahan tu terlampau besar sangat tak sanggup nak share ngan sesape sila la mengadu dengan Allah s.w.t... kita ada Dia... mohon petunjuk atau apa-apa sahaja yang seeloknya kerana Dia maha mendengar... luahkan apa yang terbuku dalam hati... sebab dialah tempat kita sepatutnya dan seharusnya mengadu dan memohon pertolongan...



Credit to the owner

Seingat saya... ada la dua tiga orang sahabat pernah bagitau... aku tengok ang happy ja tak da masaalah... best la ang... saya jawap semua orang ada masaalah cuma tak bagitau orang ja... ada juga yang pernah tanya kalau saya rasa depressi apa saya nak buat kalau nak hilangkan rasa tu... macam-macam kami bincangkan macam mana nak atasi... try la suggest apa patut buat... for example g tengok pemandangan ka... shopping ka... macam-macam la... buat benda-benda yang ang suka ka... tapi end up semua benda tu sementara ja happynya... nanti depressi tu datang balik... kitorang pun tak tau macam mana solusi yang sepatutnya...


Saya sebenarnya sangat kagum dengan orang yang kuat sabarnya dan sentiasa berfikiran positif... sebab saya ni jauh sekali sebegitu... kontra teramat... namun ada la feel nak jadi positif kadang-kadang... apa-apa pun perlu ingat duka tak akan selamanya... nanti bila diikutkan hati takut-takut akan menyesal tak sudah... bila duk tulis entry ni teringat pulak satu lagu dari Opick ni tajuknya Tiada Duka Yang abadi... so saya dengan senyuman ikhlas tujukan lagu ni untuk korang-korang yang tengah duk baca entry ni... selamat maju jaya dari saya di sini...



Sinar pagi

Semalam sudahku lalui liku-liku hidup dugaan dunia

Terselak perasaan murung bermuram durja
Langsung tiada gelak tawa 
Terasa diri keseorangan umpama tiada sesiapa disisi
Mainan perasaan cukup hebat menghantui fikiran
Waktu itu ku kira tiada sesiapa fahami akan perasaan ini
Memberontak keseorangan 
Namun jauh di sudut hati perasaan inilah yangku cuba harungi dan jauhi
Pelbagai cara ku lakukan
Agar diri kembali bersinar
Mengapa harusku ikutkan rasa hati
Mengapa harus ditambah sengsara diri sedangkan aku mampu hidup bahagia
Dan bila mana masa berlalu
Segala-galanya kurasakan telah berubah
Rasa hati yang dulunya kuat mencengkam jiwa 
Seakan-akan berlalu pergi bersama waktu 
Lelah yang dirasakan selama ini seakan-akan menghilang 
Umpama hadirnya tidak pernah ada
Syukur pada yang Esa
Sinar pagi yangku harapkan
Kini kurasakan muncul kembali
Kerana segala duka yang membelenggu bukan selamanya di hati
Waktu akan pasti merubah segalanya 
Namun hanya redha dan rahmat dariMu yang mampu menyebuh rasa dan menenang jiwa
Rahmati kami dan redhailah kami ya Allah...


Im-telling-u
29022019

InsyaAllah everything gonna be okay!
Have faith, Allah s.w.t knows better

Kerana;

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui." 
(Surah Al-Baqara, Verse 216)

P/S: dah panjang-panjang menaip ni saya nak bagitau la saya ni tak pandai nak nasihatkan orang... ni saje-saje je menaip pasal benda alah ni... sebab benda ni tergantung lama sangat dalam draft so saya nak siapkan jugak harini... huhuhu maaf dari saya dan terima kasih...

No comments:

Post a Comment

Resepi : Udang Masak Kunyit

Bismillah and Assalamualaikum... Hi semuaaaaaa... apa khabar anda di sana? saya di sini sihat2 sajo... alhamdulillah...  So disebab...