Wednesday, February 24, 2016

Why blogging?

Bismillah dan Assalamualaikum....

Nak jugak kita cerita pasal benda ni... walaupun tak ada orang nak tanya...tapi tak apa i know yang manusia sememangnya ada jiwa curiositynya yang menebal... jadi saya nak jugak tepek kat sini apa sebab saya blogging walaupun blog sekarang ni dah ada banyak pesaing... almaklum sekarang ni kita ada macam-macam/pelbagai lagi medium untuk bernetworking dengan dunia luar... so kenapa nak jugak berblogging ni? Saja-saja? Suka-suka?  hmmm.... memang betol saya saja-saja je nak berblogging tak ada niat khusus atau apa-apa yang sewaktu dengannya...just suka-suka...but recently saya ada terbaca balik blog saya yang lama dulu-dulu masa tu tahun 2008 saya start blogging....punya la nak tergelak bila baca balik entry dedulu yang gaya bahasanya amat la keanak-anakkan...

Dalam blog tu ada 5 jer entry 4 published 1 still selama-lamanya menjadi draft tak ada sambungan...blog yang dulu-dulu tu lagi sempoi tak ada nak tepek-tepek sebarang image ke ape ke just karangan jer...tu pun memang pendek teramat karangannya...but still yang pendek tu jugak la saya dah lupa... sampai sambil baca tanya diri sendiri...eh pernah ke? tapi best pulak rasanya bila baca apa yang kita dah tulis dulu-dulu walaupun sekerat cuma... macam baca penulisan orang lain pun ada... mungkin mindset dulu dan sekarang dah memang totally different... Owh one more thing saya ni memang tak ada sebarang media sosial yang lainnya...sebab dah deactivatedkan selama-lamanya... yang saya ada sekarang ni hanya la blog ni and instagram...tu pun tak berapa nak aktif...

So disebabkan saya ni segan nak tunjukkan my first entry ever... saya just tepek entry yang last sekali je la kan kat sini... nak tanya jugak awal-awal apa macam penulisan entry blog lama dengan yang baru ada banyak beza tak? tapi yang paling saya tak kan lupakan seharusnya entry yang mula-mula sekali tu... ayat memang seksa nak di baca... bahasa alien mana la saya cedok dulu...apa-apa pun dibawah ini saya attachedkan sekali saya punya entry terakhir di blog dahulu... sila abaikan penggunaan kata ganti diri yang berbeza itu...and entry ni la paling panjang dari entry-entry lain dari blog tu... walaupun tergantung tetap nak di post juga...


Monday, May 11, 2015 

"Negara-negara seberang laut..."

Bila teringat balik kat blog 'hidup segan mati xmau' ni...mula la duk fikir balik apa la password blog ak neh...ha bila da ingat blek godek pnya godek dapat bukak balik ni la jumpa entry separa siap as you can see below...selebihnya dibiar tergantung xbertali..

****Last entry yang tak dipost****

Okeh da lama aku bercita-cita nk menjejakkan kaki ke "negara-negara seberang laut"...So di kesempatan yg ada ni selepas semua da selesai (maksudnya di sini pengajianku)...dengan penuh kesungguhan dan keterujaanya ak pergi ambil gambar nk wat passport...n alhamdullillah pada ari yg sm ak dapat both my hardbound thesis and also my passport...hakhakhak (gumbira xterhingga n rasa nk tersenyum jek selalu aritu tp terpaksa dicontrol coz nanti org kata ak ni "kureng" plak)...

So walaupun lambat sedikit dari tarikh asal perancangan, akhirnya selamat jugak ak smpai ke negara jiran (which is country pertama yg ak pilih sebagai permulaan sesi jelajah "negara-negara seberang laut" - ini sekadar impian almaklumlah ak hnya merancang tetapi Allah jua yg menentukan and InsyaAllah impian ini akan jadi kenyataan suatu hari nanti)... Dengan bantuan dr seorang sahabat maka....

****the end****

Ha dipendekkan cerita sampai la aku dekat negara berkenaan...and percutian kami pon bermula dan berakhir dengan jayanya...Alhamdulillah perjalanan kami dipermudahkan olehNya...

Tapi bila difikirkan balik kita ni sebagai warganegara Malaysia why not habiskan dulu kita punya misi jelajah satu Malaysia baru fikir nak jelajah negara orang...tapi (ha nampak tak akak mmg suka pakai ayat tapi2 neh)...if da ada rezeki lebih tu bley la jejalan kat tempat orang...orang kata apa luas perjalanan luas pemandangan...kalau budget lebih sket bley la jejalan jauh sket tp if nak save budget atau mmg terkurang budget jejalan kat negara kita sendiri pon okey jugak..pendek cerita tepuk dada  tnya la selera tapi berpada-pada ikut kemampuan diri...

Okeh la sekian saja...ada masa kita nak post lagi..InsyaAllah...jumpa lagi...

Assalamualaikum...

P/S: Saya mampu lagi baca entry blog tapi nak baca balik thesis itu tidak la saya mampu...

Sekian dari saya....

No comments:

Post a Comment

Resepi : Udang Masak Kunyit

Bismillah and Assalamualaikum... Hi semuaaaaaa... apa khabar anda di sana? saya di sini sihat2 sajo... alhamdulillah...  So disebab...